8 Temmuz 2008 Salı

ANA ARI ÜRETİMİ



Larva alabilmek için herkesin alışık olduğu aletler vardır.Ama her türlü malzemeylede larva alınır.

Resimde Çin kaşıgı,zil telinden ezilerek yapılmış bir kaşık,kürdan esneyecek şekilde kesilsin gene larvayı çok rahat alır ve bırakmasıda kürdanın çok rahat.Bir saatçi tornavidası kaşıga dönüştürülmüş vaziyette.


Bunlar ilk ürattiğim anaarılardan bazı resimler.İlk üretimi başardığım zamanki halimi anlatamam,yav bu iş bu kadarmı basit demiştim,yani inanamamıştım.


Gerçekten anaarı üretmeyi kafaya koyupta başaramayan yok.Sizde kafanıza koyun bu zevki dadın derim.Çünkü arıcılıkta genç ve soyu belli anaarı çok önemlidir.

Arıcıların kendi arılarını kendi üretmesi.Anaarı üretebilmek için yapılması gerekenler.İlk olarak kuvvetli bir kovan seçilmeli.Şimdi yapılacak olanlara bir göz atalım,Yukarda ki resimde dikkat ederseniz,bir sürü erkek arı var,bu işe başlandığında erkek olmasa bile kapalı erkek arı gözlerini görmeniz lazım.En önemli konulardan biri Ana üretilecek kovan çok iyi varroa mücadelesinden geçmeli.

Bu kovanın ana arısı birkaç çıta arıyla başka kovana alınmalı.bana göre ilk başlayanlar için tüm larvalı ve yumurtalı çıtalar arıları silkelenerek,başka kovanlara verilmeli.Çünkü bu sizin başarı sansınızı çok artıracak ve verdiğiniz larvaları kabul etmek zorunda kalacaklar.Anaarı üreteceğiniz kovanda yaşlı larva bile olsa, arılar gidip yaşlı larvalardan anaarı üretmeye kalkarlar,buda sizi hayal kırıklığına uğratıyor.

Bu herkesin rahatlıkla yapabileceği,ana arı meme başlangıçları,yapımını filimlerde ve resimlerde gördünüz.

Ana arı meme veya yüksük deniyor,bir parçaya monte edilmeli ki,çıtadan rahatlıkla alıp başka yere verilebilmeli.

Onun için kafanıza hangisi uyarsa o malzemelerden bir aparat yapın. Resimde mısır sapından yapılmış janter parçası var.Mısır sapının içine kendi yapmış olduğum ana arı yüksükler monte etmiştim, yıl 2007...

Burada yüksüklerini bir tahtaya veya mısır sapına tutturulmuş şekli görülüyor.

Bunlarda hazır janter ekipmanları birbirine geçen özellikle anaarı üretimi için mış,plastikten parçalar.Yalnız şunu burada belirteyim,hiç bir profesyonel ana arı üreticisi şu yukarıda ki plastik olanları kullanmıyor.Bizim gibi hobiciler kullanıp birde olmazsa yapamayız kanısı var bunu bir kafanızdan silin.2007 Yılında bu janter ekipmanlarını bulmak o kadar zor ve pahalı idi...
Ana arı üretim yüksükler i, bazılarını mısır sapına bazılarını kestiğimiz minik tahtalara tutturup, çıtaya monte etmiştim.
Malzemeler bitti hazır vaziyette duruyor bir başka püf noktası da ben daha önce yapmadım ama öneriliyor.Transfer yapacağınız çıtaya yüksükleri monte ettiniz,bunu şurup veya bal sürüp kovana koyarsanız bu çıtayı arının daha iyi sardığı söyleniyor,ben bunu yapmamıştım.

Transfer günü anaarısı alınmış kovanı açıyoruz.Tüm çıtalar kontrol edilecek hem de silkelenerek,tüm anaarı gözleri bozulacak,larvalı çıtaları da alacaksınız,ilk yapanlar tüm larvalıları alsınlar,kapanmaya yaklaşan larvalar aslında alınmaya bilir ama ilk yaptığımız ve başarmak için çabaladığımız için ne kadar yumurta larva var hepsini alın başka kovanlara verin.

Bu memeler temizlenir ve bir kaç tanesinin sütü alınır.

Memelerin koparılıp atılmış hali.Çıtalardan bu memeler,arılar silkelenerek koparılacak ve kovanda açık yavru bırakılmayacak.

Dıştan sağ tarafa bir ballı çıta,yanına bir ballı daha,yani kovanın arkasındayız sağ tarafta iki çıta ballı çıtamız var,içteki çıta sırsız ballı olursa çok iyi olur.

Bunu transfer yapılmış bir çıta olarak kabul ettik,yani transfer bitti kovana vermek üzere bekliyor.Sağdan üçüncü çıta bu çıta olacak.

Kovanın dördüncü çıtası,bu şekilde polenli bir çıta olacak,daha önceden araştırıp bu kovana başka kovandan da polenli çıta getirilebilir.Bu kadar çok polenli çıta yoksa aşağıdaki gibi ballı ve polenli çıta konulacak.


Bu çıtada polenli çıta olarak kullanılabilir.Erken ilk baharda anaarı üreteceksek,kıştan çıkmış arılarda aşırı polenli çıta bulmak zordur.


İkici bir posta daha yapacaksak larva transferini,bu kapalı yavrular bizim gene işimize yarayacak ve lazım olacaklar. Kovanımızda böyle kapalı yavrular kalabilir.Her çıkan yeni genç yavru,arı sütü demektir bunu unutmayın.
Tutmuş bir ana arı larvası, bir günde salgılanan arı sütü...
Burada sütlü bir meme görüyorsunuz, bir kaç tane böyle memenin sütünü enjektörle çekiyoruz.Birde küçük kaba temiz ve az bir su koyuyoruz.Enjektörün içindeki sütü suyun içine boşaltıp,tekrar gene çekecek,bu işlemi seri şekilde yaparsak suyla süt tamamen karışacak sıvı bir hal alacak.

Örnek olarak 1 gr. arı sütü toplamışsanız, 1 gr. su çekildikten sonra enjektör pistonu sona kadar çekilip çalkalanıyor ve aşılamadaki sulu sistemde gereken sütü elde etmiş oluyoruz.
Burada sıvılaşmış sütü kola kapağına doldurdum,Transfer edeceğim memelere azar azar damlatıyorum,larva kaşığının ucunu sulu üste sokup çıkartacak ve yüksüğün içine dokunduracağız.Sulu larva transferi budur.Başarı şansınızı daha da yükselten yöntem.

Bu yukarıdaki resmi bir yabancı siteden aldım.Burada bir şeyi daha keşfettim,bu herkesin işini o kadar kolaylaştıracak ki.Çok bakmıştım bu resme son anda okudum.Transfer edilecek petek çok derinden tıraşlanmış,Yani petekteki gözler sıfıra kadar kesik,buda o kadar kolaylıktır ki,larvayı almak çok kolay.Bunu şu an anladığınızı sanmıyorum,ama ilerde çok işinize yarayacak.Not.Burada şu şekilde bir açıklama getireyim.Petek gözü dar bir bardak olarak düşünün.Bu bardağın dibinde de bir parça ince bir makarna var.Elinizde de bir alet ama bu açıdan o makarnayı almanız beceri ve yetenek istiyor,ama zor değil.Petek gözünü tıraşlayıp keserseniz makarna tabakta olmuş olacak,alması kolay olur ve larva yada zarar verilmez.

Transfer edeceğiniz larvanın yaşı, en iyisi 10- 24 saatlik olanıdır.Bunu en iyi şekilde anlamanın yolu vereceğiniz esmer bir peteğe atılan yumurtaları takip edip dördüncü gün çatlayan larvaları transfer etmektir.Bu tür bir haber yapmayı düşünmedigimiz içinde ,habere resim uydurmaya çalışıyorum.Bir başka ölçü ise yumurtanın iki misli büyüklügündeki larvalar alınırlar.Çok sütlü resim yeni eklendi ve içindeki larvaların hepside transferliktir.

Alacağımız larvaları işe başlamadan işaretlersek hangisini alayım diye düşünmezsiniz bu iş için bir keçeli kalem yeterli.Bu resimlerdeki işaretli olanlar günlük larvadır,diğerleri yumurta

Fakat bu çin kaşığının larvaya zarar verdiği görüşü çok yüksek,ama yukardaki traşlanmış petekten ince bir tıgla bile çok rahat transfer yapılır,petegi traşladıktan sonra larvayı alma çok kolay olacak,basit bir telle dahi bunu başarabilirsiniz.Şunu özellikle bir daha vurgulayayım,Transfer edeceğimiz peteği çok derinden kesersek,larva kalemlerine filan gerek kalmayacak,kürdanla gir larvanın altına,transferini yap,şimdi sizi çok zor gözüküyor ama göreceksiniz,o günler bir gelsin.Sonuçta transfer kalemleri kaşıklarıda bana göre kürdandır.En iyi kullandığım kaşık çin dir.Çünkü ona alıştım bana çok basit geliyor.Bir başkasınada çin kalemi çok ters geliyor.
Burada larva transferi yapılmaya başlanmış resimler var.Şunuda belirtiyim bu elimdeki kaşık çın kalemi diyorlar.Telden olanları kullanması zor deniliyor.

Larvanın yüksük içine konmuş hali,benim tranfer ettiğim bir larva.Çok şahane bir resim,birde larva transferinde çoğu şey çok ufak görmeniz çok zor.Yanımda transferi seyreden abi larvayı alamadın kaşıkta larva yok diyenler vardı,resim o kadar büyük gösteriyorki sonuç bu.Transfer bitti ve larvalı çıta yukarda anlatıp verdigim sıralamada ballı ve polenli çıta arasına verilmeli.

Bu kovanı tranfere girmeden ayarlamıştık ve çıtayı bırakacagımız yer hazırdı.Tranferi yaptık hızlı bir şekilde larvaları kovandaki arılar teslim ettik.Ve 10 gün süreyle devamlı sıvı ve kekle beslemeyi sürdürdük.Bunun 10 gün olmasının sebebi memeler 10 günlük olunca buradan alınacak ve kutulara gidecek,Besleme iyi yapılmazssa arılar sitrese girip bir kaç tane memeyi bırakır ,digerlerini keser.Beslemeyi güzel yaparsak 10 gün çok iyi bakarlar memelere alırsın kutulara ruşetlere dağıtırsınız.Bu kovanda bir kez daha tranferde kullanılabilir.Daha sonra bu işe devam edilecekse başka bir kovana geçmeniz lazım.


Daha önceden hazırladığımız anaarı yüksüklerine,Transferi bu gün yaptık.Burada kovana yapılması gereken ,en iyi şekilde sıvı ve katı besleme uygulanması ve buna da en az 10 gün devam edilmesi.Transferin ertesi gün çıtayı çekip bakabilirsiniz,ve o zevki tadacaksınız,çünkü büyük bölümü tutmuş olacak.Yukardaki resim transferden bir gün sonrası çekildi.
Şimdilerde 10 tranfer yap 10 tanesi tutuyor::))

Larva tarnferinde başarılı bir çıta ilk defa yapmışım,25 tane transfer var,19 tane tutmuştu.Bu resim benim için çok ama çok önemlidir.

Ama ilk zamanki heyecan kalmadı,ama hala ilk günkü gibi merak var acaba kaç tane tuttu diye çıtaya bir göz azmak ayrı bir duygu oluyor.


Yabancı bir siteden aldığım resim.Memelere besleme yapan genç işçilere daha yakından beslensinler diye düşünülmüş bir besleme şekli.

Anaarı memeleri 10 günlük oldu mu verilecekleri kutuya,kuşete veya kovana nakledilirler.En sağlıklısı anaarının gittiği yerde memeden çıkmasıdır,memeden çıkmış ve eşleşmemiş anaarıların kutulara yada kuşete verilmesi halinde kesilme riski büyüktür.
Birde anasız kuvetli kovanlara memeleri 10 gün olmadanda verebilirsiniz.Kovan tek memeye bakabilecek güçte ve anaarısız oldugunu bildikten sonra sorunsuz bakacaktır verdiğiniz memeye.Tabi kovanda larva ve yumurta kesinlikle olmayacak.

Anaarı eşleştirme kutuları daha önceden ayarlanmalı yoksa sonradan böldüğünüz arılar kutuları terk ediyor.Bu tür kutulara arılar ve yiyecekleri konulduktan sonra 4 gün kapalı ve sessiz bir mekanda bekletmek gerekli.Bu bekletmeye uyulmazsa kutudaki arılar yok oluyor buna dikat.
Kovanlarada anaarısı yoksa yukardaki gibi çıtalar arasına meme konulabilir.



Kutuyu sahiplenmiş işçi arıların durumu petek bile örmeye başlamışlar.

Kutulara verilen memelerden zamanı gelip çıkan anaarılardan geriye kalan boş memeler.

Eşleştirme kutusuna ait bir çıta.Ayrıca çıta üzerinde anaarısı sorunsuz çıkmış birmeme.


Bu yazıma yapılan yorumlar.


NOT:Bu tür bilgileri hiç bir kitapta bulamazsınız.Hepsi belli tecrübelerin ürünüdür.Bunu yaşamayan aynı işleri yapmayanların yazdığı kitaplardan kimse şimdiye kadar bir şey anlamadı zaten.


benli zeytincilik dedi ki...
o kadar güzel anlatmışsın ki ben bile anladım.Petek traşlamada işin püf noktası.bu sene bende deneyeceğim.Haberleri vede dersleri izlemeye devam.




AYHAN dedi ki...
Petek traşlama işlemi işi kolaylaştıracak . Hala anlamayan varsa pes doğrusu. Hazırlanan yüsüklere bal sürme işini sonradan değilde yüsükleri hazırlarken kullanılan soğuk suyun içerisine bal damlatılırsa daha etkili oluyor.Daha önce ben denedim iyi sonuç aldım. Selamlar.
UĞUR KIRAN dedi ki...
Abi sanırım bu sene hemen hemen herkes ana arı üreticisi olacak bu gidişle,siz bir yandan Halil üstat bir yandan anlatımlar devam ettikçegelde niyetlenme.Hayırlısı yaza bakalım, iyi çalışmalar..

Zafer ANLAYIŞLI

dedi ki...
Ali kardeşim, o kadar güzel resimleyerek anlatmışşsınki sana arı bakanı dememizdeki haklılığımızı gösterdin sağol.bende bu yaz kısmet olursa bu şekilde ana yetiştirmeye çalışacağım.yalnız arılığa gittiğin bir gün haberimiz olsundayanınza pratik yapmak içirn staja gelelim.Güzel çalışmalarınızın devamı dileyiğle.Allaha emanet ol


Ali Türk dedi ki...
Abilerim zaten Halil'de bende herkes anlasın diye yazıp çiziyoruz.Bir işi başarmanın yarısı o işi yapmaya inanmaktır,yorumlardan anladığım herkes bu işi yapabileceğine inandı,istediğim buydu,gerisi kolay.Yazıya ufak tefek eklentilerim olabilir ama iskelet bu kadar.Anaarı üretme mevsiminde tekrar,yeni haber olarak yayınlarız,bizim adreslerimizi yeni yeni bulanlar var,herkes faydalansın.

Hüseyin ALTINTAŞ dedi ki...
Resimler gözükmüyor üstadbir sorun mu varteşekkürlerkal sağlıcakla


Ali Türk dedi ki...
Bende henüz anlamadım ama,resimler hiç biri açmıyor.Akşam sordum nazar degdimiş .Bayagı uğraşmıştım şimdi gene resimlere numara vererek tekrar yükleyecem.Daha önce bu resimlere sıra numarası vermediğime pişmanım,bir sürü uğraştıracak.Zaten şimdilik kimsenin işine yaramayacak,baharda yeniden yayınlayacaktım.

Hayati İnal dedi ki...
Türkiyede cılık işleri pek iyi yürümüyor.Araştırmıyoruz.Geliştirmiyoruz.Sonuç...olumsuz.Ama böyle faydalı arıcı dost ve arkadaş varken faydalanmak gerek.Allah razı olsun.Her arıcı kendi ihtiyacını karşılayacak kadar verimli analar üretmeli.Teşekkürler...Ben öğrendim.Bloğumdada teşekkür yazım var.Antalyalı Arıcı 07 http:arc07.blokspot.com









............





...................





2012 YILINDA YAYINLADIĞIM LARVA TRANSFERİ VİDEOSU


Ana arı üretimi ve larva trasferi ile Ali_Turk

3 yorum:

Barbara's Spot on the Blog dedi ki...

Your photographs are amazing!

You asked about Formic Acid. I asked my beekeeping supplier and he said: The large Mite Away II pads are prefilled. They have 250 ml of 65% formic acid in them.

The little pads have 35 ml of 65% formic in them x 6 or 7 applications 4 to 7 days apart to give the same result.

ALİ TÜRK dedi ki...

Thank you for the information you have given me. Bye.

Fatih Rıfkı ARI dedi ki...

Ali Türk!e ve yardımcılarına sonsuz teşekkürler, mutlaka bu bilgilerden faydalanacağım. Allah razı olsun.